BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, December 17, 2009

Salam Maal Hiijrah


Awal muharam menjelma lg. tahun baru dtg lg. Azam?? ermm..perkara yg sama setiap kali tahun baru menjelma. tak kira lh thn bru masihi ke, thn bru islam ke pe ke. Azam tetap azam tp last2 azam hnya tggl sbagai azam. but at least u hve to b grateful sbb ade jgk azam. Sebagai insan, kita kena berubah ke arah yg lebih baik setiap hari. ada azam, maksudya kita ade kesungguhan for somethng. Apatah lagi benda tu akan buat kita jd seorg hamba yang lebih baik dr sebelumnya. bukan hanya dunia yg kita kejar, yg penting akhirat jgk. bermulanya tahun baru ni sepatutnya kita berusaha utuk menambahkan amal ibadat kita kepadaNya dan menjauhkan diri dr pkara2 yg xberfaedah. amal makruf nahi mungkar. Sesiapa yang memasang azam untuk berhijrah dia telah mendpat pahala sebagaimana sabda Rasulullah saw :
“ Sesiapa yang berniat untuk melakukan kebaikan tetapi tidak melakukannya maka dituliskan untuknya satu hasanah ( kebaikan ). Dan sesiapa yang berniat untuk melakukan kebaikan kemudian dia melakukannya maka ditulis untuknya sepuluh kebaikan sehingga tujuh ratus kali ganda.” ( Riwayat Imam Muslim)
Sabda Nabi saw : “Orang yang melakukan hijrah yang sebenar ialah yang meninggalkan perkara yang dilarang oleh Allah”. ( Riwayat Imam al-Bukhari )
Oleh itu, saya menyeru diri sy sendiri dan member2 yg terbaca blog i o sspe je lah, jom kita same2 pasang azam baru, tigkatkan amal ibadat kita. tunggalkanlah segala perkara mungkar. ingat, kiamat dh dekat sgt dh oiii..same2 lh kita mencari redhaNya. Amin..

4 comments:

sam london said...

salam maal hijrah jua buat mu....

sam london said...

azam tu bf baru u ker ?

Afifah Azmi said...

haha.. I laughed my lungs out when i read this line "azam tu bf baru u ke?"..sorry sam, no offense..

hun, how come i didnt know anything abt this "azam?" hihi..

well, salam maal hijrah to u my dear.♥

Anonymous said...

perjalanan hidup merupakan satu rencah kehidupan yang perlu diharungi oleh setiap insan bergelar manusia, tidak mengira umur, bangsa, keturunan atau apa pun. Ia mesti dilalui sebagai satu proses mencari kematangan agar setiap individu tersebut mengetahui akan asal usul dirinya dan tidak lupa dari manakah dia datang..sesungguhnya, setiap hari yang dilalui boleh dianalogikan sebagai satu penghijrahan kerana setiap insan sudah semestinya berharap agar dapat melakukan sesuatu ayng lebih baik daripada hari sebelumnya. Tiada kata putus yang mengatakan bahawa hijrah itu perlu untuk mereka yang matang sahaja, sebenarnya,ia perlu untuk setiap insan yang mampu berfikir apaakah yang sebenarnya mereka mahu di dalam kehidupan ini. Oleh yang demikian, carilah erti kehidupan ketika anda masih bernafas. Luangkan sedikit masa dan ketika untuk berfikir dan carilah sebanyak mana pengalaman yang ada untuk membantu diri anda dalam mengejar kejayaan di dunia dan akhirat.. sekian..